Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Apuleiův Zlatý osel a antická literární tradice v umění rudolfínské doby
Savická, Pavla ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Vácha, Štěpán (oponent)
(česky) Z antiky se do dnešní doby dochoval v celku pouze jediný román. Apuleiovy Metamorfózy mohly být také snadno ztraceny, protože neexistoval karolinský opis a v určitém období přežívaly v jediné kopii. Naštěstí je našel a pro italskou renesanci znovuobjevil jeden z lovců rukopisů ve 14. století. Od té chvíle nepřestaly inspirovat řadu děl od literatury po výtvarné umění. Příběh Amora a Psyché, který z knihy vychází, zdobil stěny mnoha reprezentačních místností od rané renesance až nejméně do 19. století. Zdá se, že zvláštní oblíbenosti se tento námět těšil na dvoře Rudolfa II a reprezentuje jedno z typických mytologických témat se značným erotickým potenciálem. Jeho kořeny můžeme stopovat do Itálie, kde se Apuleiův román vrátil na literární scénu. Z Itálie pocházejí také nejdůležitější vizuální zdroje, které hrály nezanedbatelnou roli v šíření motivu Amora a Psyché Evropou. Generace italských i zahraničních umělců ovlivnil zejména Řím a Raffaelovy fresky ve vile Farnesině. Bartholomeus Spranger, Josef Heintz a další budoucí dvorní umělci nebyli výjimkou. Antické město a antický román se staly základem pro jejich díla, ale také oni přispěli unikátním způsobem k italské tradici. Tato práce sleduje recepci slavného Zlatého osla v době, kdy technika tisku radikálně proměnila pravidla hry. Také...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.